Nyhetsarkiv

Broinspektionen som på räls

När entreprenör Martin Simonsen skulle bredda maskinparken föll valet på en specialutrustad Merlo Roto. Merlons många möjligheter gör att han nu anlitas för brojobb i hela Sverige.

Martin driver sitt företag HMS Entreprenad AB och är specialiserad på spår- och ledningsarbeten.I maskinparken finns en grävlastare med personkorg som är spårgående och utrustad för spårjobb. Men Martin ville komma vidare för att kunna erbjuda ännu mer specialiserade maskinresurser. Efter kontakter med Merlos generalagent i Sverige, AB Hüllert Maskin, samt påbyggaren Rosenqvist Rail AB i Hudiksvall skissades en specialbyggd Merlo Roto 40.26 MCSS. I våras levererades maskinen och Martin Simonsen kunde ta den i bruk och utför nu fler uppdrag än tidigare.

– Merlon innebär en bra kombination av de personliga kompetenser som vi har inom vårt företag och de maskinresurser vi kan erbjuda. Martin själv har den utbildning och kompetens som behövs för att uppfylla säkerhets- och kunskapskraven vid arbeten på järnväg samt för broarbeten. Med den specialutrustade Merlon kan han nu på ett effektivt sätt utföra till exempel besiktningar av järnvägsbroar. Maskinens utrustning omfattar bland annat rälshjul som fälls ned hydrauliskt för att gå på järnvägsspår. På bommen har Merlon en underbrolift, en ”Space Eleven” med personkorg och fjärrstyrning. Utrustningen gör det möjligt att arbeta under broar med räckvidd elva meter nedåt. Man kan också vända den och då addera elva meters lyfthöjd till maskinens normala 26 meter. Maskinen har också höjd- och sidobegränsare, dvs säkerhetsanordningar som Trafikverket kräver vid arbeten på järnväg med elledningar eller på dubbelspår.

– Jag har också satt på ett kopplingsdrag som gör att jag kan dra en bromsad järnvägsvagn och få med mig material ut på spårarbetena, berättar Martin. Bland tillbehören finns också skopa och hydrauliskt gaffelställ och så är hela maskinen jordad för att uppfylla säkerhetskraven. Under 2013 har Merlon anlitats för jobb längs Botniabanan, Arlandabanan och brobesiktningar av järnvägs- och vägbroar och Martin Simonsen är mycket nöjd. – Maskinen med sina specialtillämpningar har fungerat riktigt bra, liksom samarbetet med Hüllert Maskin och Rosenqvists, säger han. – Framöver ska jag testa Merlon på kontaktledningsjobb och belysningsjobb på järnvägen. Det finns ett brett användningsområde för denna maskinen på järnvägen, inklusive tunnelarbeten. Broinspektören Jon Hillström från konsultföretaget Cowi AB, som åkte i Merlons spacekorg under en inspektion av järnvägsbron i Håverud i Dalsland i höstas är också positiv. – Den fungerar bra för sådana här inspektioner. Vi kommer säkert att anlita Martin och Merlon för fler broinspektioner från väg och järnväg framöver, säger han.

FAKTA HMS ENTREPRENAD AB:s MERLO ROTO 40.26 MCSS:
Lyftkraft: 4000 kg
Lyfthöjd: 26 + 11 meter
Räckvidd under bro: 11 meter
Motor: 6-cyl steg 3-motor, 107 kW (145 hk)
Fjärrstyrning Tiltbar hytt Lastavkännande bomdämpning Rälshjul: Hydrauliskt drivna med skivbroms Påbygggnader och specialutrustning: AB Hüllert Maskin, Rosenqvist Rail AB, Euromaint AB.

72207.jpg