Nyhetsarkiv

Stort tekniskt lyft för flexibla teleskoplastaren Merlo 38.10

Nu får Merlos svenska generalagent AB Hüllert Maskin beröm för den moderniserade teleskoplastarmodellen 38.10. Maskinförarnas omdömen handlar om den nya modellens komfort, smidighet och enklare körning.

Dessutom uppskattar många användare att man redan vid beställningen av en Merlo kan skissa en maskin som exakt motsvarar behoven. Merlos nya modulbaserade tillverkningslinjer innebär att varje maskin är specialdesignad efter kundens specifikationer vad gäller till exempel utrustning och motorstorlek.

Merlos 38.10 ingår i modellserien TF som har lyfthöjd 7-11 meter och lyftkapacitet från 3,8 till 4,2 ton. I Sverige är det 38.10 som säljs mest – det är en mångsidig och beprövad arbetshäst som med sin flexibilitet passar för många olika branscher inom bygg, anläggning, industri, fastighet och jordbruket.

Teknikskiftet för den moderniserade modellen rör nästan allt. Nya Deutz-motorer lever upp till miljökraven enligt Steg 3B och användarna kan välja mellan motorstyrka 122 eller 156 hästkrafter.

Som mest levererar motorerna ett vridmoment på över 600 Nm och dragkapaciteten gör att det är tillåtet att koppla ett 20 tons släp efter maskinen utan problem.

Merlo erbjuder två alternativa transmissioner. Antingen Merlos redan kända hydrostat. Skillnaden är nu att den kompletterats med EPD, Eco Power Drive. EPD är en intelligent, elektronisk övervakningsfunktion som i varje ögonblick håller koll på varvtal, förarens tryck på gaspedalen, joystickrörelser och eventuellt tryck på inchen. Informationen används för att optimera den motorkraft som levereras vid varje givet arbetsmoment. Vid till exempel tung last och i backe kompenseras varvtalet efter det faktiska behovet.

EPD-övervakningen innebär att effektförbrukningen blir optimal utan slöseri. Enligt Merlo minskar varvtalet med i snitt 25 procent, vilket ger 18 procent lägre bränsleförbrukning.

Det andra transmissionsalternativet heter MCVTronic. Det är en kraftigare och helt ny steglös transmission som drivs av två separat arbetande hydraulmotorer. Vid hög belastning ger båda motorerna drivkraft, vid lägre belastning frikopplas den ena motorn. MCVTronic har dynamisk broms, det vill säga maskinen står still tills körpedalen trycks ned. Det betyder enklare precisionskörning även vid små förflyttningar och på lutande underlag.

Föraren kan välja tre driftlägen. Hög eller låg belastning, eller auto-läge. Även MCVTronic övervakas av EPD som reducerar bränsleförbrukningen.

Nytt är också farthållarfunktionen som finns till båda transmissionerna.

Ytterligare val finns beträffande sidoförskjutning och nivellering. Antingen beställer man en maskin med stel framaxel eller en med sideshift med nivellering, som innebär att hydraulkolvar förskjuter chassit i sid- och höjdled. För maskinföraren ger det en mycket användbar justeringsmöjlighet vid hantering av laster, utan att flytta hela maskinen.

När det gäller säkerhet så levereras Merlos teleskoplastare med vågfunktion och lyftdiagram som garanterar säkerheten. Det dynamiska systemet för lastkontroll, MCDC, gör att föraren på display i varje ögonblick kan se hur långt ut och vid vilken vinkel lasten är och hur hög belastningen är i den aktuella positionen. Systemets säkerhetsfunktioner träder in automatiskt om lasten når en kritisk nivå.

MCDC ger ökad säkerhet men gör också att maskinen och dess redskap aldrig överansträngs på grund av överlast.

Vågfunktionen har dessutom minne, vilket vid materialhantering ger uppgifter om vikten på varje enskilt lyft, och att man kan summera den totala vikten under en utförd körning. Minnet omfattar även originalredskap så att maskinen i lastkontrollberäkningarna automatiskt väger in den påverkan redskapet har på last och lastvinklar.

Även en detalj som Merlos hydrauldrivna motorfläkt påverkar bränsleförbrukningen positivt. Fläkten arbetar enbart vid behov, vilket sparar bränsle. Dessutom ändrar den regelbundet rotationsriktning för rengöring av kylarpaketet.

FAKTA:

Nya Merlo TF finns i tre modeller med 7-11 meters lyfthöjd, modellerna heter 38.7, 38.10 och 42.7.

Motorer: Deutz, godkända enligt Steg 3B

Motorstyrka: 122 eller 156 hk.

Vridmoment: Upp till 609 Nm.

Dragkapacitet: 20 ton släpvagnsvikt.

Lyfthöjd: Upp till 9,6 meter.

Lyftkapacitet: Upp till 4200 kg.

Transmission: Hydrostat eller MCVTronic, båda med EPD.

Kraftuttag: (Tillval).

Maxhastighet: 40 km/t.

Säkerhet: MCDC last- och vinkelövervakning med vågfunktion och lyftdiagram i display.

Ekonomi: EPD, Eco Power Drive samt lastkännande hydraulsystem.

Komfort:

  • Marknadens bredaste hytt
  • CS, hyttfjädring (tillval)
  • Fram/Back i joystick
  • Lastarmsfjädring (bomdämpning)
  • Stel framaxel, alternativt sidoförskjutning med chassinivellering.

Totalvikt 38.10, med gafflar 7900-8350 kg beroende på tillval.

38_10.jpg